donderdag 10 januari 2013

EDI tools: dedicated versus 'in the cloud'

In het eerste blog uit deze reeks ben ik uitgebreid ingegaan op het nut en de noodzaak van ketendigitalisering om tot een betere ketensamenwerking in fashion te kunnen komen. In de latere blogs is dat thema langs verschillende invalshoeken belicht. De in te zetten tools heb ik daarbij steeds vermeden. Ik praat namelijk liever over de business dan over de onderliggende techniek. Zonder het onnodig complex te maken, deze keer toch een kijkje onder de motorkap, want de keuze voor de motor bepaalt mede de mogelijkheden.

FashionUnited Indicia levert als facilitator voor ketensamenwerking twee technische oplossingen. eBiss komt beter tot zijn recht in situaties waarbij elektronische samenwerking van strategisch belang is dan wel waarbij de aard van de business relaties tot een grotere complexiteit leiden. Er is sprake van een strategisch belang in geval van consignment, concession of vendor managed inventory als business model. Daarbij is de herbevoorrading van de goederen namelijk afhankelijk van de informatie die door de retailer vanaf de winkelvloer via EDI aan de leverancier wordt doorgespeeld. Van een grotere complexiteit is sprake indien de business partner (leverancier dan wel retailer) eisen stelt welke afwijken van de gebruikelijke standaarden. Voorbeelden daarvan zijn G-Star als leverancier en de buitenlandse departement stores als El Corte Ingles, Selfridges, Lafayette en Macy's. Zo heeft onze klant Gebr.Coster, mede dankzij de overstap van MessgingCenter naar eBiss, met ook G-Star EDI kunnen opzetten.

Het MessagingCenter is een door ons ontwikkelde, in the cloud draaiende many-to-many oplossing. Elke aangesloten partij heeft een eigen inhouse koppeling met het MessagingCenter dat ergens op het internet draait; 'in the cloud' dus. In het MessagingCenter wordt elk bericht twee keer vertaald. Eerst van het formaat van de aanleverende partij naar onze XML standaard en vervolgens van onze XML standaard naar het specifieke formaat van de ontvangende partij. Zodoende heeft elke partij 1 koppeling en kan daarmee in principe met elke andere aangesloten partij EDI berichten uitwisselen. Krachtig is dat elke partij voor zijn eigen formaat kan kiezen (hoofdstromen: EDIFACT, XML en CSV) en zijn eigen communicatiekanaal (FTP, SFTP, SMTP, X.400, AS/2, ...) zonder dat zijn business partner daar rekening mee hoeft te houden. Door het MessagingCenter als tussenschakel worden die verschillen namelijk overbrugt. Een ander voordeel van het MessagingCenter is de relatief lage prijs om er gebruik van te maken (ask me for your special price). Dat is inherent aan een many-to-many 'in the cloud' oplossing. De complexiteit in het MessagingCenter is echter groot; het draait als radertjes precies mooi in elkaar, maar zodra een partij iets verandert, bestaat het risico dat het ergens anders niet meer goed of zelfs vast loopt. Het gebrek aan flexibiliteit is daarmee het grootste nadeel van het MessagingCenter.

Flexibiliteit is daarentegen de grote kracht van de dedicated oplossing: eBiss. Dat is een one-to-many oplossing. En daarmee optimaal in te richten en af te stemmen op de specifieke behoeften van de licentienemer en zijn business partners. eBiss communiceert aan de ene kant via een inhouse koppeling met het in gebruik zijnde ERP systeem van onze klant (retailer of leverancier). Richting de business partners lopen de berichten via eGate van Pranke. Het eGate netwerk is het grootste EDI netwerk voor fashion (kleding, schoenen en sport) in Europa. Omdat elke eBiss speciaal is ingericht voor die ene klant, kan daarbij rekening gehouden worden met specifieke eisen en wensen van zijn/haar business partners. De klant kan mappingen en instellingen zelf aanpassen en zodoende de EDI-processen zelf monitoren, beheren en naar behoefte fine-tunen.

eBiss is eigenlijk de middleware (schakel) tussen het eigen ERP en de ERP systemen van business partners, maar wordt ook steeds vaker ingezet als middleware tussen diverse applicaties (ERP, Excel, BI-tools, webshops, klantsystemen) binnen een organisatie. Daarover in een volgend blog meer. Enkele referenties van eBiss zijn: Brova HoutBrox, Maison de Bonneterie, McGregor Fashion Group, Berden, Van Tilburg, Gebr.Coster, Garcia, State of Art, Dobotex, Frontrunner, SKM, Marlies Dekkers. Velen van hen werkten voorheen via het MessagingCenter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten