zaterdag 6 april 2013

Help; het model werkt niet meer!?!



De vanzelfsprekendheden uit het (rustige) verleden werken niet meer in het stormachtige heden. De groei is stilgevallen, de handel krimpt, voorraden raken niet of tegen een veel te lage marge verkocht en er worden ook nog eens meer eisen aan de executie gesteld (het wordt alsmaar complexer). De traditionele business modellen waarin het makkelijk geld verdienen was, die werken dus niet meer. Deze situatie is niet nieuw en de oude riante situatie zal zeker niet terugkeren; niet bij beter weer, maar ook niet bij een uit het dal kruipende economie.


We moeten eindelijk wakker worden en ons beseffen dat de structuur van de traditionele modebranche om moet. Juist deze roerige tijd biedt ons de kans om die verandering in een versneld tempo alsnog vorm te geven. 'Alsnog' omdat we al veel te lang op onze lauweren hebben gerust. De verticals zitten al langer in de goede flow, sommige anderen hebben tijdig hun business modellen aan kunnen passen, bij de meesten begint nu pas het besef door te dringen dat er echt veranderd moet worden en de rest is veel te laat en daardoor kansloos. We moeten opnieuw en anders denken over de structuur van onze branche en over de herinrichting van onze business modellen. Daarbij moeten de heilige huisjes volledig losgelaten worden zodat er richting een nieuwe toekomst gestuurd kan gaan worden, waar nadrukkelijk ook plaats is voor de multibrand retailer 'new style'.

Merken en retailers staan daarbij samen ten dienste van de veranderende consument. Gemak en beleving met een grensvervaging tussen online, offline en mobile zijn daarbij belangrijke ingrediƫnten. Alleen door intelligente inzet van technologie ten behoeve van samenwerking op alle fronten kan de noodzakelijke branchebrede verandering nog tijdig tot stand worden gebracht: zowel verticaal (merken met retailers), als horizontaal (merken onderling en retailers onderling), als ook functioneel (offline, online en mobile).