zondag 9 juni 2013

Subb7 als antwoord op een 'disruptive fashion market'

Dat de fashionmarkt niet meer werkt zoals in het verleden, dat hebben we al geconstateerd in het blog van 6 april jl. Maar dat er een hypersmart fashion platform aan zit te komen als antwoord op die verstoorde markt; dat zal voor menigeen nieuw zijn. Subb7 brengt de fashionmarkt langs drie assen samen in een platform waarin de consument centraal staat, lost sales voorkomen worden en  afprijzingen gereduceerd worden. Merken en (multi)brand (r)etailers vinden in Subb7 een sterk platform voor exposure, off- en online retail beleving, sales transacties en ‘last but not least’ een mechanisme om echt samen te werken in de keten; als reactie op enerzijds het succes van de verticals en anderzijds de verstoorde markt. 
De drie assen waarlangs Subb7 toegevoegde waarde gaat leveren zijn: 
  1. verticaal: samenwerking tussen merk en retailers
  2. horizontaal: samenwerking tussen retailers onderling
  3. diagonaal: offline en online optimaal combineren 
Als een consument in een winkel staat en een bepaald kleur shirt in een andere maat wil hebben, dan kan de deelnemende retailer dat artikel via Subb7 aan die consument leveren, ook al is die maat bij hem uitverkocht. Eerst wordt door Subb7 gekeken of het artikel bij de leverancier ervan nog op voorraad is. De retailer kan het dan naar keuze in zijn winkel of direct bij de consument thuis laten bezorgen. Het artikel kan desgewenst aan de kassa meteen afgerekend worden. 

Heeft de merkleverancier het betreffende artikel ook niet meer op voorraad dan kijkt Subb7 welke retailer (offline of online) het artikel in de goede kleur en maat nog wel kan leveren en komt er via Subb7 een transactie tot stand tussen de leverende retailer en de verkopende retailer. Iedereen wordt daar beter van; de consument, het merk en de beide retailers. Er wordt een lost sale voorkomen en een potentiële afprijzing vermeden.

De consument kan uiteraard ook zelf inloggen op Subb7; op de bank thuis via een tablet of in de winkel(straat) via zijn smartphone. Beleven wat merken en retailers te bieden hebben, vinden waar wat hij zoekt te verkrijgen is. Naar keuze dichtbij (via GPS), snel, of het goedkoopste; Subb7 weet en faciliteert het allemaal.  
Via data-integratie en data-uitwisseling middels EDI gaat Subb7 de productdata van alle deelnemende merken digitaal en gestructureerd vastleggen met de EAN-artikelcode en barcode als unieke sleutel. De productdata wordt door Subb7 gestandaardiseerd (kleuren, maten) en verrijkt. Ook de foto's per artikel en de commerciële webshop omschrijving worden centraal vastgelegd en gestandaardiseerd. Merken krijgen zodoende via Subb7 vat op hoe hun content bij de consument terecht komt. Multi channel branded retail en marketing derhalve. 

De productdata staat ter beschikking van de gebruikers via Subb7, maar ook voor de retailer om zijn database en kassasysteem in de winkel goed en automatisch te vullen met de EAN-codes van de merken die hij voert. Dat bespaart de retailer een hoop tijd en gedoe. Alle data is namelijk al door Subb7 gestandaardiseerd. 

Retailers die de productdata via Subb7 ook gebruiken voor opname in hun eigen systeem worden geacht hun doorverkoopcijfers dagelijks automatisch bij Subb7 aan te leveren (alles weer op basis van de EAN-code van de leverancier). Subb7 standaardiseert die doorverkoopcijfers en maakt er een benchmark van voor de aanleverende retailer. De deelnemende merken krijgen uiteraard enkel inzicht in de doorverkoop van alleen hun eigen merkartikelen. Zodoende ontstaat een win-win voor elke deelnemer. 

Subb7 legt de voorraad vast per deelnemend merk en per deelnemende retailer. Lost sales en afprijzingen als gevolg van een niet optimale afstemming tussen merken en retailers (het juiste artikel op het juiste moment op de juiste plaats tegen de juiste prijs), kosten de markt per jaar circa 5 miljard Euro in alleen Nederland (zie blog van 2 dec. 2012). Subb7 pretendeert een antwoord te hebben op deze inefficiency van de traditionele fashion markt. Een ding is zeker: het traditionele model werkt niet meer en de verticals hebben een grote voorsprong omdat zij de drie assen van Subb7 in hun eigen model al verenigd hebben. 
Subb7 heeft een global ambition, maar gaat vanuit Amsterdam eerst in Nederland van start. Voor de launch gaan gesprekken plaatsvinden met merken en retailers in het herenmode segment. De mening van wie dan ook is echter meer dan welkom. Laat u horen en geef een initiatief als dit een goede kans; we kunnen er allemaal bij gebaat zijn!




4 opmerkingen:

  1. Cor Molenaar in zijn nieuwsbrief van 9 juni 2013: Veranderingen zijn begonnen

    De problemen in de retail zijn nog steeds behoorlijk. In het eerste kwartaal 2013 was de omzetontwikkeling met min 7.7% voor de "non-food" teleurstellend, dit was nog inclusief de eigen omzet via internet. De winkelomzetten waren dus nog lager! Maar de internetomzetten stijgen nog behoorlijk. Pure players en postorderaars zagen een omzetstijging van 5.8%. Daarnaast zagen ook winkels met een internetshop de verkopen op internet flink stijgen. Er is dus veel meer aan de hand in retailland dan de gevolgen van de recessie. Klanten kopen anders, het is een kwestie van aanpassen om te overleven!

    http://cormolenaar.mm1.nl/743/Actions/Newsletter.aspx?messageid=112&customerid=5836&password=enc_53417354316A536762363461_enc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kort filmpje over de beleving van Subb7, zoals vertoond tijdens het Ketenoverleg dames- en herenmode van Inretail (vh Mitex) op 11 juni bij Euretco http://vimeo.com/62428106

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Steven,

    Interessant concept, kan alleen via Google geen link vinden naar de website ? En er staat ook geen hyperlink in het artikel ? Aan de achterkant van Subb7 zal een database komen waarin alle productdata, productdescriptions en voorraden samen komen ?

    Groet,

    Jeffrey Sterken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor alle duidelijkheid: FashionUnited Indicia is geen bedenker of initiatiefnemer van Subb7. FashionUnited Indicia is door Subb7 benaderd als faciltator voor met name de dataconnectivity met deelnemende brands en deelnemende retailers. Dit blog is dan ook slechts een voorbeeld van ontwikkelingen bij (potentiële) klanten van FashionUnited Indicia. Andere initiatieven in dat kader zijn bijvoorbeeld het eCommerce platform van Euretco, het eCommerce platform van de JOG Groep (Garcia en JeansCentre), het benchemark initiatief van Bricc en het VMI/nabestel initiatief van Streamplanning in combinatie met Retailisation. Stuk voor stuk interessante voorbeelden van vernieuwende initiatieven als antwoord op de veranderende fashion markt. FashionUnited Indicia ziet het als haar missie om ketensamenwerking in de branche te faciliteren en te stimuleren en tracht dat te bewerkstelligen door haar ervaring en toegevoegde waarde aan dit soort initiatieven ter beschikking te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen